• Academic goals and self-handicapping strategies in university students 

      Ferradás, María del Mar; Freire, Carlos; Valle, Antonio; Núñez, José Carlos (Universidad Complutense de Madrid, 2016-05-23)
      [Abstract] In highly competitive settings like university, the fear of failure leads some students to protect their self-worth using self-handicapping strategies. The present investigation examines to what extent academic ...
    • Adaptive psychological functioning and burnout in teachers: implications on instructional processes 

      Romero, Valeria; Núñez, José Carlos; Freire, Carlos; Ferradás, María del Mar (UCOPress, 2023-03-31)
      [Abstract] Given the high levels of burnout in the teaching profession, there is a growing interest in identifying the personal resources that would favor the positive psychological functioning in this group. From this ...
    • Aplicación de la herramienta hipertexto al proceso de enseñanza-aprendizaje de las matemáticas 

      Álvarez Pérez, Luís; González-Pienda, Julio Antonio; Núñez, José Carlos; González, Paloma; González-Pumariega Solis, Soledad; Roces, Cristina (Universidade da Coruña, 2003)
      [Resumen] Desde hace más de una década, nuestro equipo de investigación viene trabajando sobre cómo aplicar este tema al ámbito del aprendizaje y la enseñanza. A la herramienta desarrollada la denominamos "hypertexto" y ...
    • Associations between Profiles of Self-Esteem and Achievement Goals and the Protection of Self-Worth in University Students 

      Ferradás, María del Mar; Freire, Carlos; Núñez, José Carlos; Regueiro Suárez, Bibiana (2019-06-23)
      [Abstract] The high demands of academia and the fear of failure lead some university students to prioritize defending their personal worth through the use of complex strategies such as self-handicapping or defensive ...
    • Autorregulación del aprendizaje a partir de textos 

      Solano Pizarro, P.; González-Pienda, Julio Antonio; González-Pumariega Solis, Soledad; Núñez, José Carlos (Universidade da Coruña, 2004)
      [Resumen] En este artículo se presenta la versión experimental de la Escala de Evaluación de la Autorregulación del Aprendizaje a partir de Textos (ARATEX), que trata de informar sobre la situación real en la que se ...
    • La consecución del funcionamiento psicológico pleno: la dimensión de crecimiento personal 

      Freire, Carlos; Ferradás, María del Mar; Núñez, José Carlos; Valle, Antonio (Consejo General de la Psicología de España, 2022)
      [Resumen] Los grandes avances médicos logrados en las últimas décadas han posibilitado un inusitado aumento de la esperanza de vida en buena parte de la población mundial, especialmente en los países desarrollados. Sin ...
    • Coping flexibility and eudaimonic well-being in university students 

      Freire, Carlos; Ferradás, María del Mar; Núñez, José Carlos; Valle, Antonio (The Scandinavian Psychological Associations, 2018-08)
      [Abstract] Despite the growing interest in the relationship between coping strategies and eudaimonic well-being, few studies have examined this issue from the perspective of coping flexibility. Therefore, the present study ...
    • Coping profiles and their relationship with self-compassion in childhood 

      Ferradás, María del Mar; Freire, Carlos; Prada Palmeiro, Lucía; Núñez, José Carlos; Rodríguez, Susana (Facultad y Departamento de Psicología de la Universidad de Oviedo; Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias, 2022-01)
      [Abstract] Introduction: In line with the growing attention to mental health and stress in children, the present study analyzed the existence of differentiated profiles of coping in response to everyday stressors. The study ...
    • Coping Strategies and Self-Efficacy in University Students: A Person-Centered Approach 

      Freire, Carlos; Ferradás, María del Mar; Regueiro, Bibiana; Rodríguez, Susana; Valle, Antonio; Núñez, José Carlos (2020)
      [Abstract] In daily academic life, students are exposed to a wide range of potentially stressful situations which could negatively affect their academic achievement and their health. Among the factors that could be weakened ...
    • ¿Cómo explicar tanto fracaso en el aprendizaje de las matemáticas? 

      Álvarez Pérez, Luís; González-Pienda, Julio Antonio; Núñez, José Carlos; González, Paloma; González-Pumariega Solis, Soledad; Roces, Cristina (Universidade da Coruña, 2003)
      [Resumen] En la presente comunicación pretendemos informar sobre los resultados obtenidos en una investigación sobre las variables más importantes implicadas en el fracaso en la adquisición de conocimientos matemáticos en ...
    • Enseñanza y aprendizaje de los contenidos matemáticos con hypertexto: valoración de alumnos y profesores 

      Álvarez Pérez, Luís; González-Pienda, Julio Antonio; Núñez, José Carlos; González, Paloma; González-Pumariega Solis, Soledad; Roces, Cristina (Universidade da Coruña, 2003)
      [Resumen] Teniendo en cuenta la naturaleza de las variables implicadas en el fracaso en el aprendizaje de las matemáticas (contenido de la primewra comunicación de este simposio), y después de discutir la naturaleza y ...
    • Estrategias de aprendizaje, género y rendimiento académico 

      Lozano González, Luis; González-Pienda, Julio Antonio; Núñez, José Carlos; Lozano Fernández, Luis Manuel; Álvarez Pérez, Luís (Universidade da Coruña, 2000)
      [Resumen] Este trabajo estudia qué estrategias de aprendizaje son eficaces para obtener un buen rendimiento académico. Se utilizó el ACRA y las notas finales de curso en una muestra de 254 estudiantes desde 20 de la E.S.O. ...
    • Estrategias de aprendizaje, género y rendimiento académico 

      Lozano González, Luis; González-Pienda, Julio Antonio; Núñez, José Carlos; Lozano Fernández, Luis Manuel; Álvarez Pérez, Luís (Universidade da Coruña, 2001)
      [Resumen] Este trabajo estudia qué estrategias de aprendizaje son eficaces para obtener un buen rendimiento académico. Se utilizó el ACRA y las notas finales de curso en una muestra de 254 estudiantes desde 20 de la E.S.O. ...
    • Estrategias de los alumnos con y sin éxito en la resolución de problemas 

      González-Pienda, Julio Antonio; Meulen, Kevin Van der; Núñez, José Carlos; Álvarez Pérez, Luís; González-Pumariega Solis, Soledad; Roces, Cristina (Universidade da Coruña, 1998)
      [Resumen] En una investigación sobre comprensión de problemas aritméticos con enunciados textuales,Hegarty et al. (1995) demostraron que los alumnos universitarios que no tienen éxito a la hora de resolver problemas basan ...
    • Eudaimonic well-being and coping with stress in university students : the mediating/moderating role of self-efficacy 

      Freire, Carlos; Ferradás, María del Mar; Núñez, José Carlos; Valle, Antonio; Vallejo, Guillermo (MDPI, 2018-12-25)
      [Abstract] The importance of personal psychological resources in preventing academic stress has enjoyed little attention to date, despite the high rates of stress that exist among university students. This article analyzes ...
    • El hipertexto como estrategia básica del procesamiento 

      Álvarez Pérez, Luís; Núñez, José Carlos; Soler Vázquez, Enrique (Universidade da Coruña, 1999)
      The hypertext as a basic processing strategy
    • Motivational profiles as a combination of academic goals in higher education 

      Valle, Antonio; Núñez, José Carlos; González Cabanach, Ramón; Rodríguez, Susana; Rosário, Pedro; Inglés, Cándido J. (Taylor & Francis, 2015)
      [Abstract] The aim of the current study was to obtain information from students in higher education on different motivational profiles that resulted from the combination of three academic goals (i.e. learning goals (LG), ...
    • Motivational profiles in high school students : differences in behavioural and emotional homework engagement and academic achievement 

      Regueiro, Bibiana; Núñez, José Carlos; Valle, Antonio; Piñeiro, Isabel; Rodríguez, Susana; Rosário, Pedro (International Union of Psychological Science, 2016-12-12)
      [Abstract] This work examined whether combinations of academic and non-academic goals generated different motivational profiles in high school students. Besides, differences in homework behavioural engagement (i.e. amount ...
    • Motivational profiles in university students. Its relationship with self-handicapping and defensive pessimism strategies 

      Ferradás, María del Mar; Freire, Carlos; Núñez, José Carlos; Piñeiro, Isabel; Rosário, Pedro (Elsevier, 2017-05)
      [Abstract] This article has two objectives: (a) to identify multi-goal profiles differentiated in terms of the use of self-handicapping (behavioral and claimed) and defensive pessimism and (b) to analyze the relevance of ...
    • Perceived parental involvement and student engagement with homework in secondary school: The mediating role of self-handicapping 

      Núñez, José Carlos; Freire, Carlos; Ferradás, María del Mar; Valle, Antonio; Xu, Jianzhong (Springer, 2021-04-30)
      [Abstract] Research in the field of homework has confirmed the significant association between students’ perceptions of their parents’ involvement and their motivation and engagement with these tasks. In this study we ...